luni, 3 septembrie 2007

Concediul – partea a treia – Makarska

Scuzati de pauza, dar am lucrat destul de mult in Germania si dupa aia, well..am ajuns acasa si a venit weekendul si acum ma doare spatele - for reasons unknow cum ar zice The Killers :)

Asaaa, sa continuam povestile despre concediul deja de mult apus. Dupa patru zile in insula Krk, intr-o frumoasa zi de luni, cu noaptea-n cap, adica pe la ora 8, am plecat spre Makarska, o statiunea relativ faimoasa in partea de "jos" a coastei dalmate, la 160 km de Makarska. Vreo 4-500 km distanta, nu mai stiu, oricum a fost o calatorie agreabila, in mare parte datorita drumului de coasta si apoi al autostrazii libere si cu peisaj frumos. Croatii aproape au ajuns cu autostrada la Makarska, de acolo ultimul tronson spre Dubrovnik nefiind inca gata dar nici nu cred ca o sa mai dureze mai mult de 2 ani.

Odata ajuns in Makarska, care e un oras in toata regula, ne-am luat dupa indicatoare pana in centrul orasului, am dat o tura ca sa analizam geografia locului si ne-am oprit la o agentie turistica. Doua minute mai tarziu un proprietar de apartamente si-a facut aparitia si ne-am cazat in vila lui, intr-o camera situata la 100 m de mare. 120 de euro pentru 4 nopti de cazare, doua persoane. Plaja de acolo este foarte interesanta, lata de 4-5 metri, strajuita de conifere in care poti sa vezi veverite, iar in fundal avand muntele inalt si golas. Impresionant. in zona falezei in care se face plaja este un fel de bazar, cafelene-restaurant si tonete de inghetata,iar in dreptul portului sunt restaurante, magazine, centrul istoric al orasului (no biggie) si chiar un mic mall. Au si un teren de polo, unde seara se antreneaza formatia locala. Teren = petic de mare ingradit cu niste platforme plutitoare din lemn. Tzeapa, pentru ca exista si o tzeapa, este ca plaja nu este amplasata paralel cu directia soarelui, asa ca inainte de 12.30 coniferele tin umbra pe plaja, soarele venind din spatele arborilor. Preturile din Makarska sunt un pic mai mici decat cele de pe insula, dar in general in Croatia exista o sindicalizare a serviciilor, nu stiu daca legala si autorizata, dar care se practica. De exemplu un cub (ce cub, ca e relativ rotund) de inghetata costa 5 kuna si un amic spune ca s-a scumpit, in 2003 ar fi fost 3 kuna, eu nu mai tin minte. Cursul valutar a ramas cam la fel 7 kuna = 1 euro. In afara de inghetata si felurile de mancare sunt la fel cam peste tot, platouri de peste, cateva chestii din pui si curcan, aceleasi steak-uri si omniprezentul djuveci, adica orezul cu legume cunoscut noua sub numele de ghiveci, mancare traditionala locala. Si mititeii, bineinteles. O alta ramura sindicalizata a turismului este cea hoteliera, desi camerele sunt private, ele se incadreaza in diverse categorii (stele) si din cauza aceasta au preturi standard. Asa ca nu prea ai sanse sa negociezi pretul cu proprietarii de locuinte, fapt care are mai multe avantaje decat dezavantaje pentru ca nu risti surprize neplacute, mai ales daca faci rezervare pe internet.

Partea subacvatica a plajei este acoperita tot de pietricele, dar este si foarte abrupta, dupa vreo trei-patru metri de la tzarm apa deja trece de doi metri adancime. Aici n-am vazut pesti in apa, dar pe plaja e plin de porumbei gunoieri, care ti se urca pe prosop cu nerusinare si cauta de mancare. Cateodata e amuzant, mai putin daca adormi pe plaja si te trezesti ciugulit si inconjurat de un stol - asa cum a patit o doamna "imprudenta". Oricum e de preferat sa ai porumbei gunoieri decat ursi gunoieri, right?