luni, 22 aprilie 2013

Austin, Texas

Americanii spun ca Austin, deși capitala statului, nu e un oras tipic texan. N-aș putea să-i contrazic, deși, trebuie să recunosc, catarame late și pălării de cowboy n-am văzut. Nici revolvere. În schimb cizmele de cowboy se asortează cu orice, îi învață de mici să le poarte:

Ce-i sigur e că se mândresc cu ciudățenia și unicitatea lor, există chiar sloganul Keep Austin Weird și se auto-intitulează capitala muzicii live, pe diverse scene: de la muzica stradală și din baruri până la cunoscutul festival Austin City Limits. Totodată, Austin e un loc important pentru fanii auto-moto, aici fiind construit între 2010-2012 Circuit of the Americas, locul unde s-a desfășurat în weekendul recent încheiat etapa de MotoGP și are loc toamna etapa americană de Formula 1. Nici pe partea științifică nu stau rău, Universitatea din Texas este una din cele mai mari din SUA iar Samsung are o fabrică de chipuri de vreo 16 miliarde.

Mergând cu taxiul de la aeroport spre centru, am trecut printr-un cartier cu case în paragină, magazine, restaurante tip dinner și service-uri auto prăpădite, părea ultima mahala de asistați sociali, apoi am luat o curbă și ne-am trezit între zgârie-nori.

Downtown-ul e frumos, modern, compus în majoritate din clădiri de business și hoteluri, nu locuiesc mulți oameni acolo, mulți preferând suburbiile - orașul are cam 800.000 de locuitori, fiind al 13-lea ca mărime din State, mai mic decât Dallas-ul.

Au păstrat și o parte din clădirile vechi, cu maxim două etaje, majoritatea localizate în jurul Capitolul, sediul forului legislativ al Texasului.

Viața de noapte în centru are două axe: restaurantele și barurile moderne de pe 2nd Street sau dărâmăturile pline de petrecăreți de pe 6th Street, faimoasa arteră unde tot în al doilea bar cântă muzică live: de obicei rock, country sau rnb. Ziua e deprimant pe acolo, clădiri vechi și relativ părăginite, însă noaptea locul se transformă, în serile de joi-sâmbătă poliția închide traficul auto și strada se umple de oameni. Am văzut arestări, drogați, bețivi, cerșetori slinoși, homeleși, hippies, studenți, traficanți de droguri, rockeri bătrâni - în general toți coabitând pașnic. E drept, nici n-am stat mai târziu de 12.30 pentru simplu fapt că ziua aveam treaba și începeam să bem de pe la ora 18 - câtă bere să și duci.

La intrarea în baruri se verifică vârsta, dacă n-ai 21 de ani nu poți intra, cel puțin teoretic; practic și aici și-n Vegas am văzut copchile cam de 16 ani; de-ale casei, probabil. A fost distractiv, am încercat să bifăm cât mai multe locuri, dar pașaportul stătea la hotel, în seif, așa că de 3-4 ori pe seară, 7 zile la rând, am arătat buletinul. Dacă v-ați uitat mai atent la CI știți că n-are data nașterii decât în CNP - a trebuit să explicăm acest lucru de fiecare dată.

O să detaliez câteva aspecte în posturile următoare.